Vraag aan 100 ondernemers of ze hun omzet willen verhogen en 99 zeggen JA. Dus, je omzet verhogen, wie wil dat nou niet? Maar hoe doe je dat? En welke factoren spelen een rol naast simpelweg de afzet vergroten. In dit artikel geven we inzichten in diverse interne factoren. Met name het belang van een goed gemotiveerd salesteam. Wat is daar voor nodig en hoe pak je het aan. Lees snel verder als je hier meer over te weten wilt komen.
Je omzet verhogen met een groeistrategie
Om je omzetdoelen te halen is het belangrijk om vanuit een strategie te werken. Een strategie die cijfermatig onderbouwd is. Ambitieus maar ook zeker haalbaar, want onrealistische doelen kunnen zorgen voor een gedemotiveerd salesteam. Gebruik hierbij als basis de huidige omzet en kijk naar jouw portfolio aan klanten en je product aanbod. Een bekende marketing tool hiervoor is de Ansoffmatrix. Deze matrix wordt gebruikt om te bepalen op welke manier je je onderneming kan laten groeien. Valt er bijvoorbeeld nog veel omzet te halen bij je huidige klanten, of zul je op zoek moeten naar nieuwe klanten? Of is het interessant om nieuwe producten of diensten te ontwikkelen voor je huidige of nieuwe klanten? Allemaal vragen die dienen als basis voor jouw ultieme groeistrategie!
Samen ga je de omzet verhogen
Een strategie is leuk, maar nog belangijker is dat deze strategie breed gedragen wordt binnen de organisatie. Dit kun je bereiken door het sales team al tijdens de strategiefase te betrekken. Het stemt je team tevreden en als organisatie ontvang je waardevolle input en feedback en je creëert bovendien ambassadeurs die mee kunnen denken om jouw strategie in uitvoerbare plannen te gieten. Dus het betrekken van je salesteam is een win-win voor beide partijen. Staat jouw verkoopteam niet achter de strategie? Dan kun je het succes van jouw salesteam vergeten!
Doelen en omzetverhoging
Zodra de strategie is bepaald en het salesteam dit volledig ondersteunt is het tijd voor de uitvoering. Om als commerciële organisatie de omzet te verhogen is een goed functionerend verkoopteam belangrijk. Dit team kan namelijk jouw omzetgroei versnellen en zorgen dat je de commerciële doelen gaat waarmaken. Maar hoe zorg je dat jouw verkoopteam boven zichzelf uitstijgt en resultaten haalt waar jij als manager of ondernemer van droomt? Dat begint bij het stellen van reële doelen en het team gemotiveerd houden tijdens de weg naar succes. Uit ervaring weten we dat het niet altijd even makkelijk is om realistische doelen te stellen. Toch is dit één van de belangrijkste voorwaarden om een team gemotiveerd te houden. Betrek je teamleden tijdens het formuleren van de doelen zodat je draagvlak creëert binnen het team. Zo voorkom je dat als het even tegenzit je team gedemotiveerd raakt. Natuurlijk ben je als leidinggevende vrij om de lat net wat hoger te leggen voor jouw team 😉.
De juiste coaching verhoogt de omzet
Een succesvol verkoopteam is de basis van jouw omzetgroei. Dit kun je onder andere bereiken door het faciliteren van verkooptrainingen waardoor je jouw medewerkers kunt coachen. Commerciële vaardigheden kunnen bijgespijkerd worden en teamleden kunnen van elkaar leren door bijvoorbeeld rollenspellen. Ook de leidinggevenden binnen het verkoopteam zijn hierin belangrijk. Hoe beter zij coachen, hoe beter het verkoopteam gaat presteren.
Communicatie als motivatie
Naast coaching is het van cruciaal belang dat je regelmatig je salesteam informeert over de voortgang van de omzet en de individuele resultaten. Laat je team bijvoorbeeld weten of de organisatie nog op koers is en wat de eventuele interne veranderingen zijn. Zorg dat de groeistrategie en de doelen transparant blijven en structureel aanwezig zijn in meetings. Als directeur of manager is hier een belangrijke rol weg gelegd om deze informatie uit te dragen. Goed voorbeeld doet goed volgen toch?
De weg naar een hogere omzet
Heb je als organisatie heldere omzetdoelen voor het aankomende jaar en is de interne communicatie hierover op orde? Dan is het belangrijk dat je aandacht geeft aan successen binnen het team. Hiervoor worden vaak bonusstructuren gehanteerd voor zowel het salesteam als de individuele verkoopmedewerker. Maar teamleden moeten niet alleen getriggerd worden door een financiële compensatie. Het moet ook duidelijk zijn dat er succes is gehaald en dan het liefste op een leuke en motiverende manier. Hoe we dit doen bij succesvieren.nl? Dat gaan we je zo uitleggen 😉.
Omzetverhoging zichtbaar maken
Het is belangrijk om successen op kantoor zichtbaar te maken. Dit werkt namelijk motiverend voor andere salesmedewerkers en laat zien dat je als team op de juiste weg bent. Ook kan het zorgen voor een gezonde competitie. Niets is vervelender voor een verkoopmedewerker dan een collega die altijd in de schijnwerpers staat. Om het succes zichtbaar te maken hebben we bij succesvieren.nl de Hit’it ontwikkeld voor teams die echt succesvol willen zijn. De Hit’it is een succes-knop voor op kantoor die muziek en sfeer brengt. Heeft iemand in het team ‘gescoord’ dan mag deze op de knop drukken. Zo laat je zien wie succesvol is, wedden dat andere teamleden ook op de knop willen drukken?
Succes vieren op het werk was nog nooit zo leuk
Met de succes-knop de Hit’it haal je de fun-factor naar je kantoortuin:
- Druk op de rode succesknop en activeer de party modus
- Draai aan de knop aan de voorkant en selecteer één van de vier unieke party tunes
- Geniet met elkaar van het succesmoment en ervaar de ambiance met de gekleurde LEDstrip
De Hit’it is een plug and play oplossing die je heel makkelijk centraal op je afdeling plaatst. Het is een unieke, ludieke en vernieuwende manier om successen te vieren. Eenmaal op de afdeling zal het hele team eraan herinnerd worden dat succes gedeeld mag worden!